Brouwerij De Brabandere investeert in volle coronacrisis in een nieuwe blikken- en verpakkingslijn
Het afgelopen jaar was geen makkelijk jaar voor de Belgische brouwerijwereld. En voorlopig zit er nog niet onmiddellijk verbetering in. Zolang de horeca gesloten blijft, kunnen brouwerijen ook niet op volle toeren draaien. Bij Brouwerij De Brabandere in Bavikhove hebben we echter niet stil gezeten. Daar rollen sinds kort volop blikken van de gloednieuwe state-of-te-art blikken- en verpakkingslijn, goed voor een investering van 4 miljoen euro. “Geen makkelijke beslissing om in volle crisisperiode dergelijke investering te doen”, aldus Albert De Brabandere, “maar wij blijven geloven in de toekomst van onze West-Vlaamse bieren. Ook internationaal.”
Mee met de trends
Het jaar kondigde zich beloftevol aan voor Brouwerij De Brabandere. Een week voor de lockdown in maart werden er nog vijf gisttanks geïnstalleerd, goed voor een capaciteitsverhoging tot 300.000 HL. “Qua timing kon dat uiteraard beter”, verklaart De Brabandere. “Tijdens de maanden die erop volgden, viel de vraag naar ons bier zowel nationaal als internationaal terug.” Ondanks de crisis blijven ze in Bavikhove optimistisch: “We moeten als Belgische familieonderneming mee met de trends. In het buitenland schrikt de consument al lang niet meer van speciaalbier in blik, zelfs niet op café. Het staat synoniem voor kwaliteit in een ecologische verpakking.”
In totaal kunnen op de site in Bavikhove per uur 15.000 blikken de band afrollen waarna ze automatisch in handige kartonnen dozen terechtkomen. “Crisis of niet, dit vonden we een waardevolle investering. We hebben wel even moeten zoeken naar bouwbedrijven die bereid waren om in deze woelige periode ook nog eens een bijhorend magazijn van 1.500 m² te zetten, maar niets bleek onmogelijk”, vertelt De Brabandere. Of het na de installatie van de nieuwe gisttanks en de nieuwe blikkenlijn met bijhorend magazijn dan gedaan is met de investeringen van de brouwerij voor de komende periode? “We blijven vooruitgaan, dus we hebben wel nog enkele projecten in de pipeline”, knipoogt De Brabandere.
Blikken rollen rechtstreeks de markt binnen
De eerste blikken van de brouwerij rolden intussen van de band rechtstreeks de markt binnen. Zo vertrok een groot deel naar onder andere de VS en Rusland, maar ook in eigen land hebben ze een mooi partnership gesloten. “Retailer Colruyt koos ervoor om onze blikken Bavik Super Pils toe te voegen aan hun assortiment. Voor ons een enorme opsteker. We merken dat onze pils ook verder weg van de bron gesmaakt wordt. Helaas is het aan de andere kant van Vlaanderen niet altijd even makkelijk te vinden. Dankzij de aanwezigheid in de Colruyt winkels zullen we Bavik Super Pils fans van over heel België gelukkig kunnen maken”, aldus sales- en marketingmanager Stijn Vermoere. “We merkten dat de eerste zonnestralen de vraag naar bier in blik al deden verhogen. Dus waarom zouden deze blikken binnenkort ook niet in zomerbars en op terrassen te zien kunnen zijn?”
Heropening horeca op 1 mei
Brouwerij De Brabandere zal er bovendien voor zorgen dat er fris en lekker bier bij hun horecaklanten zal zijn wanneer deze weer heropenen op 1 mei. Zo worden onder meer bakken bier, waters en frisdranken die vervallen zijn tijdens de coronacrisis gratis vervangen door verse producten. De familiebrouwerij wil hiermee klanten ondersteunen die het afgelopen jaar heel wat maanden verplicht de deuren moesten toelaten. “Wij nemen als brouwerij onze verantwoordelijkheid op om ervoor te zorgen dat iedereen bij heropening met verse producten kan starten. Brouwerij De Brabandere draagt kwaliteit hoog in het vaandel en dus is deze complexe logistieke operatie een evidentie voor ons”, aldus Albert De Brabandere.